Knab en Symbid | Community Building tips | P2P-lenen levert 5-6% op | £10 miljard in VK
Deze keer een uitgebreide uitleg over Community Building, het bouwen en beheren van een (online) community, wat mij betreft de basis van een goede crowdfunding campagne.
Daarnaast weer veel cijfers. De Crowdfunding markt in Frankrijk groeit met 40%, het doorbreken van de grens van £10 miljard aan investeringen via Alternatieve Financiering in VK en investeren via deze platformen levert al 10 jaar een netto rendement van 5-6% op.
Nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Aanmelden kan hier.
Veel leesplezier,
Ronald
P2P leenplatformen realiseren 5-6% netto rendement
Sinds enkele jaren verzameld AltFi Data de transacties van de grootste P2P leenplatformen in Engeland. In een interessant artikel worden de rendementen over de afgelopen jaren vergeleken van de grootste platformen (Zopa, RateSetter, Funding Circle). Interessant hierbij is de analyse wat de rol van transparantie is bij het behalen van deze rendementen.
5-6% rendement
De grootste platformen in het VK behalen sinds 2014 een opvallend stabiel rendement van ca. 5%, wat ook het gemiddelde is van de "AltFi Data Return index" van alle platformen in het VK (zie diagram onder dit artikel). Het rendement van Funding Circle stijgt zelfs naar 6,5% in de afgelopen periode.
Dit rendement wordt niet alleen de laatste paar gerealiseerd, maar volgens AltFi Data ligt dit elk jaar sinds 2006 (ook tijdens de financiële crisis) boven de 5%.
Transparantie belangrijk voor institutionele investeerders
Alle grote platformen in het VK zijn aangesloten bij de P2P-leningen branchevereniging P2PFA, niet te verwarren met de Crowdfunding branchevereniging UKCFA, waarbij zij zichzelf verplichten om hun volledige "loanbook" (alle verstrekte leningen) publiek te maken voor investeerders en onderzoekers. Hiermee wordt de groei van de industrie op een transparante manier gedeeld, maar kunnen ook institutionele investeerders en fondsbeheerders hun eigen analyses doorvoeren op de data.
Het blijkt dat vooral dit laatste erg belangrijk is. De professionele investeerders nemen naar aanleiding van hun eigen onderzoek contact op met de platformen, of ze stoppen tijdelijk met investeren. Hierdoor worden de algoritmes en processen van de platformen verder geoptimaliseerd.
Community Building: Dit zijn de eerste 5 stappen
De meest succesvolle crowdfunding campagnes ontstaan niet vanzelf. Hier gaat een (lang) proces aan community building aan vooraf. De succescampagnes van Peerby (2 miljoen in 48 uur) en WakaWaka (10 succesvolle campagnes) waren het eindpunt na een gedegen voorbereiding.
Hoe pak je Community Building aan? Kirsten Wagenaar, een van de meest ervaren Community Managers van Nederland en oprichten van de branchvereniging Community Managers Nederland, legt dit uit in 5 stappen:
1) Waarom Community Building?
‘Het bouwen van een community gaat niet zozeer over de kwaliteiten van de leider, maar vooral om de eerste volgers’, een mooie uitspraak die aangeeft dat het bouwen van een community stap voor stap gebeurd.
Een handige video van Kirsten waarin ze uitlegt hoe je een community activeert is hier te vinden (40 min).
2. Concepting | Plan van aanpak
Community Building bestaat ook uit een aantal groei stappen. Start met een kern team, enthousiasmeer hen en bouw verder. Een uitgebreid stappenplan en aanpak staat hier beschreven.
3. Activatie | Richtlijnen voor je communicatieplan
Denk na over de juiste manier van communiceren richting je community. Terwijl Kirsten (en de meeste community managers) zich richten op interne communicatie richting medewerkers, geldt natuurlijk hetzelfde bij het opbouwen van een netwerk van een externe community.
4. Groei | Community Management strategie
Elke fase van de groei van een community vereist andere skills. Ben je in eerste instantie meer hands-on bezig om individuele leden in je community te trekken, later komt een fase om het enthousiasme te behouden en om de leden om te zetten naar ambassadeurs die zelf actief naar buiten gaan om de community te promoten.
5. Onderhoud | Blijven leren
Kennis blijven uitwisselen met andere Community Managers is essentieel. Op dit moment zijn er nog niet erg veel specialisten, dus probeer naar bijeenkomsten van CMNL te gaan om te sparren met andere specialisten.
Crowdfunding en Community Building
Op dit moment is er binnen de crowdfunding industrie nog (te) weinig aandacht aan community building. Als dit al gebeurd dan wordt dit (in het meest positieve geval) vlak voor een campagne opgezet om potentiele investeerders aan te trekken en tijdens de campagne om de conversie te optimaliseren. Het wordt echter belangrijk dat organisaties gaan herkennen dat het opbouwen van een community tijd kost en ook zeker door moet blijven gaan na de campagne. Ook start je dan ook het Crowd Relations traject op om je investeerders te informeren.
Marketplace lending platform gebaseerd op Bitcoin haalt ruim $1 miljoen investering op
Een groot probleem bij de groei van online investeringsplatformen, is het ondersteunen van internationale klanten, zowel aanvragers als investeerders. Het Duitse Bitbond claimt hier een oplossing voor gevonden te hebben door de investeringen en uitbetalingen in Bitcoins te faciliteren.
Kredietcheck
De kredietwaardigheid van de aanvrager wordt nog steeds op de standaard manier gecheckt op basis van krediethistorie en omzetcijfers. Vanwege KYC en anti-money laundering regelgeving zullen er ook aanvullende checks uitgevoerd moeten worden.
Het unieke aan dit platform is echter dat de investeringen via Bitcoin ontvangen kunnen worden en in een Blockchain omgeving worden beheerd. Hierdoor hebben ze ruim 76.000 investeerders uit 120 landen aan kunnen trekken.
$1,2 miljoen opgehaald voor 1600 leningen
Het platform is nog erg klein en heeft slechts 1600 leningen voor in totaal $1.1 miljoen verstrekt. De gemiddelde micro-lening is dan ook erg klein ($725). De nieuwe investeerders in het platform vinden dit echter zo kansrijk dat ze een investering van $1,2 miljoen doen om het bedrijf verder te laten groeien.
Toekomst van Blockchain in online financiering
Persoonlijk verwacht ik erg veel van de mogelijkheden van Blockchain voor (equity) crowdfunding voor nieuwe investeringsrondes (Initial Coin Offerings of ), het beheer en verhandelen van aandelen/certificaten, het gebruik voor e-voting en vastleggen van investeringen in vooraf gedefinieerde budgetten.
Crowdfunding voor game haalt ruim $4 miljoen op
Na de snelle start van de crowdfunding-campagne van Pillars of Eternity II: Deadfire eindigt de campagne met $4.4 miljoen aan voorverkopen.
Het geld werd opgehaald via het Crowdfunding platform Fig, dat zich specialiseert in crowdfunding voor games en hiermee de concurrentie aangaat met de grote platformen Kickstarter en IndieGoGo. Een eerder project haalde ruim $3 miljoen op via het platform.
Community financiering
Game developers hebben eerder laten zien dat ze een gemotiveerde community kunnen opbouwen rond een game of genre. De community wordt vaak ook actief betrokken bij de ontwikkelingen en keuzes die in het spel gemaakt worden.
Samenwerking Knab en Symbid
Knab Crowdfunding en Symbid gaan een samenwerking aan. De twee crowdfundplatformen gaan klanten naar elkaar doorverwijzen.
Combinatie van vreemd en eigen vermogen
Knab Crowdfunding is gericht op het verstrekken van leningen aan het MKB en Symbid richt zich op de financiering van bedrijven via de verkoop van aandelen.
Bedrijven hebben in verschillende fases van de groei van het bedrijf andere financiering nodig. Daar proberen beide partijen op in te spelen met deze samenwerking.
Alternatieve Financiering verdubbeld in Frankrijk - Crowdfunding groeit 40%
De Franse markt van alternatieve financiering groeide met 112% naar €668 miljoen in 2016. De crowdfunding markt was hiervan €234 miljoen, een groei van 40% blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de branchevereniging "Financement Participatif France".
De belangrijkste inzichten in de cijfers:
- Sterkste groei komt van institutionele investeerders. Deze partijen hebben in Frankrijk de weg gevonden naar alternatieve financiering en ondersteunen de groei van platformen zoals Younitedcredit, Finexkap, Lendix en WeShareBonds sterk.
- Vergeleken met de UK markt blijft ook Frankrijk nog ver achter. Hoewel Frankrijk na de UK de grootste alternatieve financieringsmarkt heeft, is de markt in de UK 12x groter en staat op het niveau van UK van 4 jaar geleden.
Groei van Crowdfunding in Frankrijk
Wanneer er meer specifiek naar crowdfunding wordt gekeken, dan vallen de volgende gegevens op:
- Reward-based crowdfunding groeit met 37% naar €69 miljoen
- Crowdlending groeit met 46% naar €97 miljoen
- Equity Crowdfunding groeit met 36% naar €69 miljoen
Crowdfunding in Nederland vooral CrowdLending
Terwijl in Frankrijk de omvang van de Reward, Crowdlending en Equity in omvang ongeveer even groot is, blijk uit de cijfers in Nederland dat 80% bestaat uit Crowdlending (€130 miljoen) in Nederland.
Reward-based crowdfunding haalt €18-20 miljoen op en equity crowdfunding is hier nog steeds erg klein, met bedragen tussen de €5-15 miljoen (afhankelijk of converteerbare leningen ook meegerekend worden als aandelen).
£10 miljard aan alternatieve financiering in VK
Nadat afgelopen maanden Zopa en Funding Circle al individueel de grens van £2 miljard hadden doorbroken, heeft de gehele Alternatieve Financieringsmarkt in het VK nu de mijlpaal van £10 miljard bereikt. Een bedrag waar we in Nederland nog heel wat jaren voor nodig hebben om naar toe te groeien.
Elke kwartaal £1 miljard er bij
Het gemiddelde bedrag wat per kwartaal wordt verstrekt groeit hard. In 2013 Q3 werd voor het eerste £200 miljoen opgehaald, in Q2 van 2014 werd de grens van £400 miljoen per kwartaal al doorbroken en £600 miljoen per kwartaal was een jaar later (Q2 2015) al behaald.
Op dit moment wordt elk kwartaal al £1 miljard verstrekt via alternatieve financiering. Een bedrag wat de komende jaren alleen nog maar verder zal stijgen.
Rendement op Equity Crowdfunding
In een uitgebreid artikel op het eigen blog, geeft Invesdor, een Equity Crowdfunding platform uit Finland, een overzicht van enkele onderzoeken over de rendementen van Equity Crowdfunding.
Allereerst halen ze onderzoeken aan van AltFi en Beauhurst, waaruit lijkt te komen dat in vergelijking met startups die op een traditionele manier gefinancierd zijn, de bedrijven die via equity crowdfunding zijn gefinancierd veel vaker overleven.
Ook beschrijven ze enkele exits van $20 miljoen van OurCrowd, de verkoop van E-Car Club aan Europcar en de eerste crowdfunding exit via een IPO door Invesdor zelf.
Wat mij betreft is er nog onvoldoende goede data beschikbaar om werkelijk goede conclusies te trekken, maar door de voorbeelden van eerste exits en het feit dat bedrijven langer de kans lijken te krijgen om te groeien, toont zeker aan dat er goede mogelijkheden zijn binnen deze sector.
Comments ()