De mkb-accountant laat kansen liggen op het gebied van alternatieve financiering
Afgelopen week mijn mening mogen geven over de toekomstige rol van mkb accountants in een interview voor Accountantsmagazine. Mijn stelling was dat zij nu nog veel kansen laten liggen.
Deze week de volgende artikelen:
- De mkb-accountant laat kansen liggen op het gebied van alternatieve financiering
- Accountant wordt financieel huisarts
- EU wil ICOs gaan faciliteren via crowdfunding wetgeving
- Zelf je bancaire financiering online aanvragen makkelijk?
- Ondersteunen van "community" bedrijven / Buurt BVs
Opmerkingen of aanvullingen? Stuur een reply op deze nieuwsbrief of mail me op ronald@kleverlaan.com.
Ronald
PS. Deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Aanmelden kan hier.
De mkb-accountant laat kansen liggen op het gebied van alternatieve financiering
In een interview voor Accountantsmagazine van Novak, de branchevereniging voor mkb-adviseurs, heb ik aangegeven dat mkb accountants de komende jaren met opleidingen en certificering hard aan de slag moeten gaan om in de toekomst haar klanten goed te kunnen blijven adviseren.
Weinig kennis aanwezig
"De mkb-accountant heeft te weinig kennis van alternatieve financieringsvormen om de ondernemer optimaal te kunnen bedienen". - Tijdens de Nationale Ondernemersdag van ONL voor Ondernemers was dit een stelling waarmee ik de aanwezige adviseurs wilde wakker schudden. Nu nieuwe financiers al ruim €1 miljard aan financiering verstrekken, biedt het veel kansen voor ondernemers. Accountants weten echter nog vaak niet de juiste weg.
Goedkoper en flexibeler
Binnen de accountancy sector wordt nog erg traditioneel gewerkt. Ook tijdens onze interviews bij adviseurs binnen het Gestapeld Financieren onderzoek merken we dat een adviseur traditioneel denkt in bestaande financieringsvormen (vaak alleen een lening bij een bank). Andere financieringsvormen zijn echter vaak flexibeler en/of goedkoper.
“Voor het verstrekken van een lening eist de bank vergaande zekerheden van de ondernemer. Misschien heeft die ondernemer voor de komende vier jaar echter niet één groot bedrag nodig, maar heeft hij genoeg aan een stukje overbruggingsfinanciering voor de komende zes maanden. Daarna zou hij bijvoorbeeld factoring kunnen inzetten om korte termijn financiering vrij te maken. Kiest een ondernemer voor een dergelijke constructie, dan heeft hij veel meer flexibiliteit. Hij zit immers niet vast aan een verplichting van vier jaar.”
Certificering
De kennis van de mkb-accountant op het gebied van alternatieve financieringsvormen zou kunnen worden vergroot door het volgen van additionele opleidingen, die door of in samenwerking met bestaande accountantsorganisaties, zoals de NBA en Novak, zouden kunnen worden ontwikkeld.
Een certificering ‘mkb-adviseur alternatieve financiering’ kan er voor zorgen dat een accountant zich onderscheidend kan positioneren in de markt en hiermee andere klanten benaderen en bestaande klanten beter bedienen.
Overigens zouden alternatieve financieringsvormen een onderdeel moeten uitmaken van het curriculum van de accountantsopleiding. Ook daar wordt nog te traditioneel gekeken naar financiering.”
Het hele artikel is te lezen op de website van de Novak.
Accountant wordt financieel huisarts
Deze week kwam ik ook een artikel tegen waarin vanuit de digitalisering wordt aangegeven dat accountants zich om moeten gaan scholen als adviseur. Zij zouden de "financiële huisarts" moeten worden voor ondernemers.
Automatisering maakt traditionele accountant overbodig
Al jaren wordt geroepen dat standaard accountancy diensten steeds meer geautomatiseerd worden. Alleen nu beginnen kantoren ook te merken dat ze minder gaan verdienen aan traditionele activiteiten. Accountants moeten zich nu richten op advies werkzaamheden. Volgens dit artikel zou de accountant zich het beste positioneren als 'financieel huisarts' annex 'aannemer', in het verlengde van zijn natuurlijke rol als vertrouwenspersoon van het bedrijfsleven.
Iemand die de vinger aan de pols houdt als het gaat om de financiële ins en outs van diens klanten en advies geeft hoe ze hun bedrijfsvoering en fiscale situatie kunnen verbeteren. Iemand die zich bovendien op de uitvoering van dat advies kan richten, eventueel in samenwerking met andere partijen. Dan gaat het bijvoorbeeld om partijen die thuis zijn in financieel getinte onderwerpen, van bedrijfsopvolging tot financiering, van fiscaal advies tot personal finance, van fusies en overnames tot loon- en pensioenvraagstukken.
Financieel huisarts
Een mooie beeldspraak en er zit zeker wel een kern van waarheid in. In de markt zie ik vooral nieuwe adviesorganisaties ontstaan waar inderdaad de lange termijn relatie met ondernemers het uitgangspunt zijn en ze regelmatig met de ondernemer de nieuwe financieringsbehoeften doornemen. Hierdoor hoeft de adviseur niet te "scoren" met een eenmalige grote financiering voor meerdere jaren, maar kan flexibel ingespeeld worden op financiering wat op dat moment noodzakelijk is.
EU wil ICOs gaan faciliteren via crowdfunding wetgeving
Een werkgroep in het Europees Parlement is aan het onderzoeken of de nieuwe pan-Europese crowdfunding wetgeving ook gebruikt kan worden om ICOs te faciliteren. Hiervoor werd afgelopen week een publieke bijeenkomst gehouden.
“In order to allow for a competitive Union framework, crowdfunding service providers should be permitted to raise capital through their platforms using certain cryptocurrencies. Initial Coin Offerings (ICOs) offer new and innovative ways of funding but can also generate substantial market fraud and cyber security risks to investors. Therefore, crowdfunding service providers that wish to offer an ICO through their platform, should comply with specific additional requirements under this Regulation.”
Maart 2019 in werking
De parlementsleden konden tot gisteren input geven voor de nieuwe crowdfunding wetgeving. Dit plan zal zeker hier ook ingebracht worden en is volgens enkele aanwezig juristen ook een stap in de goede richting. Wanneer het ingevoerd gaat worden zal het in maart 2019 actief worden.
De bijeenkomst weer live uitgezonden en is hier terug te kijken.
Zelf je bancaire financiering online aanvragen makkelijk?
Fintech partijen schermen al langer met de mogelijkheid om snel online krediet aan te vragen. Ook banken profileren zich steeds vaker dat dit proces sneller is geworden. MKB Kredietcoach heeft dit getest en is het aanvraagproces van ABN Amro, ING en Rabobank gaan testen.
Hoeveelheid handelingen
Een van de zaken waar naar is gekeken is het aantal minimale handelingen dat je als ondernemer moet uitvoeren voor je aanvraag in behandeling wordt genomen. Daarbij is een handeling gedefinieerd als een vraag die je moet beantwoorden of een document dat je moet uploaden. Ofwel in hoeveel stappen ben je klaar. Hier waren grote verschillen te zien. Van 21 handelingen bij de Rabobank tot 56 bij de ABN Amro (voor een financiering >€25k).
SBR de nieuwe standaard
Bij alle banken kun je je jaarcijfers aanleveren in PDF. Alleen de Rabobank biedt de mogelijkheid om je jaarcijfers aan te bieden in SBR. Dat alleen de Rabobank die mogelijkheid biedt is best wel vreemd volgens de onderzoekers, want zowel ING als ABN AMRO geven in hun uitingen met enige regelmaat aan dat ze het liefst de jaarcijfers in SBR ontvangen. Alleen bieden ze die mogelijkheid dus nog niet bij het aanvragen van een financiering.
Conclusie
Ieder bank biedt bestaande klanten de mogelijkheid om zelf een financieringsaanvraag voor te bereiden en in te dienen. De handelingen die je daarvoor moet verrichten en de documenten die je aan moet leveren verschilt sterk per bank. Ben je nog geen klant bij de bank dan is het een stuk lastiger om zelf je financiering te regelen. Dit is dan alleen mogelijk bij ABN Amro.
Ondersteunen van "community" bedrijven / Buurt BVs
Veel lokale initiatieven blijven steken op het niveau van vrijwilligerswerk. Voor community initiatieven die willen opschalen en commercialiseren (Buurt BVs) is het vaak lastig om externe financiering aan te trekken. Vaak zijn ze minder formeel georganiseerd en soms minder kredietwaardig om bij bestaande financiers aan te kloppen. Ook mist de organisatie vaak de expertise om die stap te maken.
Power to Change
In het VK zijn er meerdere organisaties die hiervoor in het leven zijn geroepen. Deze non-profit organisaties stellen know-how en fondsen beschikbaar voor deze organisaties om op te schalen. Een daarvan is Power to Change. Zij ondersteunen organisaties met de volgende kenmerken:
- Organisaties die lokaal georganiseerd zijn - activiteiten en medewerkers zijn regionaal gebonden
- Lokale community moet zeggenschap en sturing kunnen geven aan initiatief - door feedback sessies, lidmaatschap of eigenaarschap
- Handelen met als doel om de community er beter van te laten worden - Winsten moeten ten goede komen aan lokale gemeenschap
- Impact voor de brede community- via activiteiten en events een brede doelgroep aanspreken
Business tools, support en financiering
De organisatie heeft een groot aantal tools, support activiteiten en donaties beschikbaar om deze organisaties een boost te geven. Daarna moeten ze wel op eigen benen staan en door kunnen groeien.
Community Shares
Het meest aansprekende voorbeeld vind ik in het kader van duurzame groei de Community Shares. Lokale investeerders krijgen extra rechten (en rendement) als zij in lokale community bedrijven (Buurt BVs) investeren. In het model is "giving back" aan de lokale community ook opgenomen.
Contact
Inspiratie opgedaan en verder praten over vraagstukken en onderzoek rond nieuwe financieringsvormen?
Neem gerust contact op via een reply op deze nieuwsbrief, via mail (ronald@kleverlaan.com) of telefoon (06-28254452).
Comments ()