$50M campagne Brewdog | 300,000 banen door Kickstarter | Zorgen om defaults P2P-lenen
Een uitgebreide mail deze keer vlak voordat ik enkele weken op vakantie ga. Veel leesplezier en begin september kunnen jullie de nieuwe editie weer verwachten met de belangrijkste ontwikkelingen van augustus!
Veel nieuws over Equity crowdfunding in deze editie. Het belangrijkste nieuws is de grote campagne van Brewdog, die na 4 succesvolle equity campagnes in Engeland (totaal >26 miljoen) in Amerika een campagne voor $50 miljoen is gestart. Een bijzondere case van een alternatief bedrijf die aantoont dat ook grote (equity) investeringsrondes via crowdfunding gedaan kunnen worden. Daarnaast kondigt CrowdCube plannen aan voor een marktplaats om aandelen te verhandelen.
Verder enkele interessante onderzoeken. In Nederland is een goed onderzoek uitgekomen hoe platformen beter om zouden moeten gaan met transparantie en uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat Kickstarter sinds haar start in 2009 ruim 300,000 banen heeft gecreëerd en er 8.800 nieuwe bedrijven zijn gestart.
Nederlands nieuws
Nieuw onderzoek over informatie asymmetrie voor investeerders en tips voor platformen voor implementatie duurzaam model
In een gedegen analytisch onderzoek, inventariseert Justin Malcorps (Universiteit Tilburg) de informatie asymmetrie issues bij Crowdfunding platformen en geeft een aantal praktische aanbevelingen hoe Crowdfunding platformen hier mee om zou kunnen gaan om op lange termijn een duurzaam model neer te zetten.
1) Duidelijk communiceren over knock-out criteria en transparant over percentage wel/niet geaccepteerde aanvragen.
2) Het platform moet een actieve rol spelen in kredietbeheer. Dit kan via een automatisch systeem waar een melding wordt gegeven wanneer een onderneming in de "gevarenzone" komt en/of via “crowdfund coaches” die persoonlijk een vinger aan de pols houden.
3) Het platform moet transparant communiceren over default rates. Gezien de laatste problemen van LendingClub waar defaults een stuk hoger lijken te zijn dan voorspeld en de zorgen in de UK van de directeur van de toezichthouder FCA over defaults bij P2P lenen is het belangrijk om hier snel stappen in te nemen om het vertrouwen van het publiek te behouden.
4) Als platformen groter worden, kunnen ze een tool implementeren om niet-ervaren investeerders automatisch gespreid te laten investeren om hiermee risico's af te dekken.
Mooie voorstellen die echter alleen slagen als er sector breed duidelijke afspraken over gemaakt worden. Een mooie rol voor een aangescherpte code of conduct voor de crowdfunding platformen die aangesloten zijn bij de Nederlandse Crowdfunding branche vereniging.
Ramada crowdfund nieuw hotel in Valkenswaard (crowdfunding voor vastgoed)
Het nieuwe Ramada Hotel in Valkenswaard gaat de 50 kamers voor 97.000 euro per stuk verkopen aan particulieren, waarbij het rendement afhangt van de bezetting. De kopers hebben echter niets te zeggen over de kamer en de exploitatie van het hotel.
Internationaal wordt vastgoedfinanciering al steeds vaker gefinancierd door individuele beleggers.
In Nederland hebben we voorbeelden gezien van een ziekenhuis in Vlissingen (€ 10,6 miljoen) die een deel van de verbouwing gefinancierd heeft via lokale investeerders en volgens het overzicht van CrowdfundMarkt zijn er in Nederland op diverse platformen al 74 vastgoed projecten gefinancierd.
Het is nu wachten op de doorbraak van gespecialiseerde crowdfunding platformen voor vastgoed in Nederland. De eerste partijen zijn al van start gegaan, zoals SameninGeld en BouwAandeel. Maar ook platformen die zich juist als nieuwe hypotheekaanbieder positioneren, zoals Jungo, zullen komende jaren interessante verschuivingen kunnen realiseren.
Crowdfunding voor on-demand concerten
Een mooi artikel in het FD (achter login) over de verschillende startups die fans koppelen aan muzikanten met input van Voordekunst als algemeen crowdfunding platform voor creatieve/culturele projecten, maar ook gespecialiseerde on-demand concert aanbieders als Bandsalive, LiveonDemand en het Amerikaans Crw.
Hoewel crowdfunding vanaf het begin al gebruikt werd door creatieve ondernemers en muzikanten (denk aan Kickstarter, het bekendste platform ter wereld) is dit een nieuwe fase waarin organisatoren, bands, maar ook fans dit soort platformen gebruiken om marktonderzoek te doen of er voldoende animo is en op deze manier zonder veel risico een event kunnen organiseren.
Door de directe verbinding tussen fan en artiest worden tussenpersonen zoals labels, promotors en boekingskantoren op deze manier buitenspel gezet. Het is interessant om te zien of zij hun meerwaarde kunnen blijven bieden.
Buitenlands nieuws
UK P2P platform biedt leningen met 30% tax-returns voor sociale ondernemingen
Het Engelse platform ThinCats bied sinds kort leningen (zonder onderpand) aan die in aanmerking komen voor de Social Investment Tax Relief (SITR) of de Community Investment Tax Relief (CITR) regeling van de UK overheid.
In de praktijk komt het er op neer dat 30% van een 3-jarige lening aan specifieke (sociale) ondernemingen direct in eerste jaar als korting op de belastingaangifte verrekend kan worden (SITR) of 5% per jaar voor een 5-harige lening. Voorwaarde is wel dat de leningen niet verhandeld worden.
Een van de belangrijkste redenen van de snelle groei van de Alternatieve Financieringsmarkt in de UK is het aanbieden van verschillende vormen van tax-incentives geweest. Naast bovenstaande belasting teruggave regelingen voor social enterprises worden ook financieringen aan (risicovolle) startups op deze manier gefinancierd via SEIS en EIS. Een mooie uitleg van beide regelingen is te lezen op het Seedrs blog. Dit soort regelingen zien we in meer omliggende landen nu geïmplementeerd worden in nieuwe belastingplannen.
Het zou voor de Nederlandse sector ook een boost geven als een soortgelijke regeling ook hier geïmplementeerd gaat worden.
Crowdcube Plans Secondary Market For Equity Crowdfunding
Sinds de lancering van de eerste equity crowdfunding platformen werd al gesproken over de introductie van een "secondary market" (beurs) om de aandelen ook te kunnen verhandelen. Dit wordt gezien als een belangrijke stap om de markt volwassener te maken, omdat op deze manier investeerders hun investering ook "liquide" kunnen maken en uit kunnen stappen als dit wenselijk is.
Vanwege juridische complexiteit (en gebrek aan vraag) zijn nog weinig equity platformen er aan toegekomen om een werkelijk goed functionerende markt te implementeren. Daarom is de aankondiging van CrowdCube interessant om in de gaten te houden.
Er zijn in Nederland wel enkele aanbieders die een start hebben gemaakt hiermee en direct als beurs zijn gestart. Zo is het mogelijk om op de NPEX Beurs obligaties te verhandelen, al is het aanbod en vraag daar nog redelijk laag. Ook is het nieuwe platform Nxchange als beurs gestart, maar met 1 listing loopt het daar ook nog niet storm. Een interessant voorbeeld uit Frankrijk is Alternativa, een beurs met primaire (uitgifte nieuwe aandelen) en secundaire markt (verhandelen aandelen).
Op dit moment hebben de platformen te weinig volume om een actieve markt op te zetten. De vraag is zelfs of een platform als CrowdCube met al ruim 400 succesvolle aandelen campagnes, waarvan enkele vele miljoenen pond hebben opgehaald, groot genoeg is. Komende jaren zullen we in ieder geval zien dat veel platformen met hun eigen secundaire markt gaan komen totdat er een nieuwe of bestaande partij komt (Euronext/NYSE?) die met een algemeen platform gaat komen. Zolang dit nog niet pan-Europees aangeboden kan worden (Capital Markets Union) zullen platformen nog niet snel in eigen land samen gaan werken met concurrenten verwacht ik.
BrewDog start $50 miljoen Crowdfunding Campagne in VS
Het Engelse Brewdog was in de UK al erg succesvol met 4 verschillende equity campagnes waarmee ze in 2009 (£750K), 2011 (£2,2M), 2013(£4.25M) en 2015 (£19M) in totaal ruim £26 miljoen ophaalden bij 46.000 investeerders.
Via een nieuwe campagne in Amerika wordt nu een $50 miljoen campagne gestart. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Regulation A+ wetgeving binnen de JOBS-act, een variant waarbij bedrijven tot $50 miljoen op kunnen halen via non-accredited investeerders via een soort mini-IPO. Voor de liefhebber hier het volledige plan (PDF).
Een erg mooie case waarmee aangetoond wordt dat Equity Crowdfunding ook voor scale-ups en grote campagnes gebruikt kan worden. Na business-angels krijgen nu ook de VCs concurrentie van equity crowdfunding!
Nieuwe onderzoeken / publicaties
300,000 nieuwe banen dankzij Kickstarter
In een academisch onderzoek van Ethan Mollick blijkt dat projecten die via Kickstarter succesvol gefinancierd zijn (sinds 2009) in totaal $5,3 miljard aan economische impact hebben opgeleverd, er 8800 nieuwe organisaties zijn opgericht en 283,000 part-time en 29,600 full-time banen zijn gecreëerd.
Volgens het onderzoek heeft elke dollar die is uitgegeven aan succesvolle projecten $2,46 additionele inkomsten opgeleverd voor de projecteigenaar.
Een kanttekening is dat het onderzoek alleen gebruik heeft gemaakt van data t/m juni 2015 en dat Kickstarter deze cijfers zelf heeft geëxtrapoleerd voor de laatste 12 maanden.
De uiteindelijke impact blijft echter nog steeds erg hoog, zeker als meegenomen wordt dat ook andere platformen (zoals IndieGoGo) vergelijkbare cijfers laten zijn.
Onderzoek FinTech sector Europa
De Europese commissie heeft een call uitgeschreven voor een Europees Fintech onderzoek om het komende jaar een uitgebreide inventarisatie op te leveren van alle Fintech ontwikkelingen in Europa.
Vanwege ons eerdere onderzoek naar Alternatieve Financiering in heel Europa zijn we met CrowdfundingHub benaderd of we dit onderzoek ook op willen pakken, omdat Alternatieve Financiering een heel belangrijk onderdeel is van de groei in de FinTech industrie en wij een sterk netwerk hebben door heel Europa van experts en onderzoekers.
We zijn op dit moment bezig een Nederlands consortium hiervoor op te zetten om een sterke aanvraag te doen en Nederland nog sterker op de kaart te zetten als een van de belangrijkste Europese FinTech/Alternative Finance hotspots.
Amazon verkoopt succesvolle Kickstarter producten
Bij reward based crowdfunding gaat het om deel te zijn van het innovatie/creatie proces en niet slechts om het aankopen van een product. Kickstarter zegt al sinds 2012 actief hierover: "Kickstarter is not a store".
Er worden echter innovatieve producten gemaakt via crowdfunding waar veel personen interesse in hebben en die niet lang willen wachten in onzekerheid of het product wel gerealiseerd wordt. Sommige sites (zoals OutGrow.me) spelen daar slim op in en maken een overzicht van de succesvolle projecten en linken ze door naar de plek om de producten te kopen. Dit schijnt een succes te zijn.
Het was daarom ook te verwachten dat Amazon graag wilde gaan samenwerken met Kickstarter om producten van succesvolle crowdfunding campagnes uiteindelijk ook aan te gaan bieden via een speciale Kickstarter-afdeling.
De grote concurrent van Kickstarter, IndieGoGo, pakt het anders aan en geeft campaigners de mogelijkheid na afloop van de campagne via InDemand alsnog pre-sales aan te nemen (voor personen die te laat zijn tijdens de campagne) en na afronding van de productie kunnen de producten direct via de eigen webshop verkocht worden.
Comments ()