1e EU crowdfunding vergunning in Nederland | Nationaal Groeifonds informatiebijeenkomst | Schenkkring, factoring, medewerkersparticipatie | 10 tips voor succesvolle crowdfunding campagne
Deze week heb ik gekozen voor een breed aantal artikelen over verschillende vormen van financiering, om de breedte van de mkb financieringsmarkt te duiden.
Zo bespreek ik een artikel over factoring (ook zeer geschikt voor kleine bedrijven namelijk), hoe een schenkkring werkt voor ondernemers, een artikel van een succesvolle ondernemer met 10 tips voor een succesvolle crowdfunding campagne, hoe medewerkersparticipatie zorgt voor vermogensopbouw bij personeel en bijdraagt aan brede welvaart en een concrete case van "community ownership", waarbij een groep vrienden gezamenlijk een bar kochten en exploiteren.
Verder wil ik geïnteresseerden wijzen op de informatiebijeenkomst van het Nationaal Groeifonds. Voorstellen en consortia kunnen nu gevormd worden om in de derde ronde in te dienen.
Artikelen deze week:
- Eerste Europese crowdfunding vergunning in Nederland verstrekt
- Waarom financiële participatie van medewerkers inkomensongelijkheid tegengaat
- Factoring geeft ondernemers lucht in hectische tijden
- 10 tips voor een succesvolle crowdfunding campagne
- Schenkkring/crowdsurance - Solidariteit tussen zelfstandigen
- Case community business: Aankoop buurtkroeg
- Nationaal Groeifonds-bijeenkomst ‘Onderweg naar baanbrekende voorstellen’
Veel leesplezier weer deze week. Opmerkingen of aanvullingen? Stuur een reply op deze nieuwsbrief of mail me op ronald@kleverlaan.com.
Ronald
PS. Deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Aanmelden kan hier.
Eerste Europese crowdfunding vergunning in Nederland verstrekt
Vorige week schreef ik er al over dat de eerste crowdfunding platformen in Nederland nu snel hun vergunning zouden krijgen. Lendahand heeft de eer om als eerste Nederlandse crowdfunding platform de Europese crowdfunding vergunning (ECSP) te ontvangen van de AFM. Zij zijn na Crowdcube het tweede Europese platform met deze vergunning.
Internationale groei
Lendahand financiert ondernemers in ontwikkelingslanden. Met de nieuwe vergunning willen zij zich vooral richten op crowdfunding investeerders in meerdere Europese landen. Een eerste stap hiervoor was de overname van Babyloan, waar ik vorige week al uitgebreid over schreef.
Meer transparantie + automatisch herbeleggen van terugbetalingen
Het platformen geeft zelf aan dat de nieuwe Europese vergunning voor extra transparantie voor investeerders zal zorgen. Bij ieder project zal gedetailleerde informatie staan over de berekening van de rente, risico’s, betaalachterstanden en defaults.
Daarnaast kondigen zij aan dat ze met de nieuwe vergunning gebruik gaan maken van de mogelijkheid om automatisch terugbetalingen nogmaals te investeren in vooraf geselecteerde projecten. Deze functionaliteit wordt u ontwikkeld en zal binnenkort aangeboden worden, zodat investeerders dit niet meer handmatig zelf hoeven te doen.
Waarom financiële participatie van medewerkers inkomensongelijkheid tegengaat
Financiële medewerkersparticipatie is één van de weinige instrumenten die medewerkers de mogelijkheid geeft extra vermogen op te bouwen. Uit vele internationale onderzoeken blijkt de toegevoegde waarde voor bedrijven, medewerkers en maatschappij. Kenniscentrum SNPI schrijft hier regelmatig over en komt met een handig overzicht van 6 belangrijke redenen om ook in Nederland meer aandacht te besteden aan medewerkersparticipatie.
Onderzoek en aanbevelingen voor regio Utrecht
Vorig jaar heb ik hier zelf ook onderzoek naar gedaan (Making employee ownership work in startups and SME’s) en op dit moment zijn we bij de Universiteit Utrecht met een vervolgonderzoek bezig om concrete aanbevelingen voor de provincie Utrecht in kaart te brengen.
Tips met concrete cases waarin dit goed gaat (of juist waarin er problemen zijn ontstaan) hoor ik graag! Dan nemen wij het mee in het onderzoek de komende maanden.
Republikeinen en democraten steunen participatieregelingen in Amerika
In Amerika, maar ook in Europa is er nu zo ontzettend veel onderzoek gedaan naar financiële participatie. Praktisch alle onderzoeken laten positieve effecten zien. Het is dan ook één van die onderwerpen in Amerika waar niemand meer aan twijfelt.
Het is een van de weinige onderwerpen in Amerika waar zowel de republikeinen als de democraten het over eens zijn. In Amerika is financiële participatie in alle lagen van de politiek algemeen bekend en ook erkend.
6 voordelen medewerkersparticipatie
De 6 voordelen die blijken uit onderzoek waar SNPI over schrijft zijn:
- Onderneming met een bedrijfsbreed participatieplan presteren beter dan bedrijven zonder medewerkersparticipatie;
- De medewerkers die werken in een employee owned bedrijf hebben hogere salarissen, betere secundaire voorwaarden, hebben een hogere productiviteit en werken langer voor het bedrijf, dan medewerkers die dit niet zijn;
- Ondernemingen met medewerkers die ook mede-eigenaar zijn, zijn innovatiever en flexibeler dan bedrijven die dit niet hebben. Deze participatieve bedrijven kunnen zich sneller aanpassen in een crisis en zijn sneller hersteld van een crisis, zoals bijv. Corona. Voor deze bedrijven is continuïteit en banenbehoud belangrijk;
- Het verkleint vermogensverschillen. Het is één van de weinige manieren voor gewone medewerkers om wat extra vermogen op te bouwen via het bedrijf waar zij werken en verkleint zo de inkomensongelijkheid;
- Het is goed voor de nationale en lokale economie. Medewerkers met extra vermogen besteden dat in de eigen omgeving;
- Bedrijven met een financiële participatie zijn participatiever, transparanter en hebben een betere medewerkersbetrokkenheid en medezeggenschap in de onderneming.
Belastingvrije schenking van aandelen aan medewerkers
Een concrete suggestie van SNPI is de mogelijkheid bieden aan bedrijven om belastingvrij elk jaar een schenking van aandelen/certificaten aan het personeel te doen:
Waarom geven we alle bedrijven niet de mogelijkheid om elke medewerker in vaste dienst (per FTE) jaarlijks € 12.000,- belastingvrij te geven. Verruim de bestaande werkkostenregeling zo dat het werkbaar wordt en laat de ondernemer samen met zijn medewerkers zelf bepalen hoe hij/zij dit bedrag in wil zetten.
Dit is geen vreemde gedachte. In Duitsland is dit al langere tijd mogelijk en is kortgeleden het maximale bedrag verhoogd naar €5.000.
Factoring geeft ondernemers lucht in hectische tijden
De branchevereniging voor factoring (FAAN) heeft een toegankelijk artikel geschreven over de toegevoegde waarde van factoring voor bedrijfsfinanciering.
Ook voor starters en kleine ondernemers
Waarbij factoring oorspronkelijk vooral door grotere organisaties wordt ingezet, is door de opkomst van Fintech-aanbieders deze vorm ook beschikbaar voor kleinere organisaties.
“Vroeger was het kostentechnisch niet mogelijk om het aan kleinere bedrijven aan te bieden. Dankzij innovaties en nieuwe aanbieders op de markt is factoring voor een veel grotere groep ondernemingen beschikbaar. Zelfs als starter kun je al een krediet krijgen, zolang de onderliggende factuur maar goed is. Dat is redelijk uniek, als je net gestart bent, of als zzp’er nog maar een paar jaar onderneemt en dus geen jaarcijfers kunt overhandigen. Dankzij factoring kun je een factuurbedrag direct contant maken.”
€1 miljard aan financieringen
Factoring groeit. In het artikel wordt aangegeven dat de verwachting is dat deze markt in 2022 zal groeien naar €1 miljard aan financieringen.
Passend financieren
Factoring kan dus in bepaalde gevallen van toegevoegde waarde zijn en heel goed werken voor eenmalige of flexibele financiering. Maar net als bij andere financieringsvormen is het wel belangrijk dat de vorm past bij de financiering die je nodig hebt.
10 tips voor een succesvolle crowdfunding campagne
Er zijn al veel lijstje met tips m succesvol te crowdfunden. 11 jaar geleden (!) mocht ik hierover zelf eindeloos presentaties geven en regelmatig over publiceren in artikelen zoals "Succesvolle crowdfunding-campagnes: storytelling, urgentie en communicatie".
Moonback - €2,3 miljoen voor eerlijke boekingssite
Het is mooi om te zien dat dezelfde drie uitgangspunten nog steeds gelden in actuele campagnes voor bijzondere projecten, bijvoorbeeld in het geval van de crowdfunding campagne van Moonback, waar de oprichters ruim €2,3 miljoen hebben opgehaald voor een eerlijke hotelboekingssite.
Het is wel belangrijk om te weten dat deze aanpak vooral belangrijk is bij de "sociale" vorm van crowdfunding (ook wel "community funding" genoemd), waarbij het project relatief risicovol is en er vooral geïnvesteerd worden door een betrokken community. In dat geval is een zeer actief campagne nodig om personen te overtuigen om mee te doen.
Het mooi is dat initiatiefnemer Niels Meijssen in het kader van "giving back" zijn ervaringen in de campagne ook deelt in tien praktische tips.
10 praktische tips en weetjes over een crowdfunding campagne:
- Tip 1: Reken op 4 tot 6 maanden doorlooptijd - campagne voorbereiding en uitvoeren kost veel tijd - ook full-time inzet tijdens campagne
- Tip 2: Ken de grootheden van je campagne - Bij Moonback hadden zij voor elke €100.000 aan funding ca. 3.500 bezoekers nodig op de campagnepagina, wat resulteerde in ca. 80 investeerders. De gemiddelde conversie lag op 3% en de gemiddelde investering op €1.250.
- Tip 3: Ambitieus maar realistisch doel bepalen - Via vragenlijst vooraf polsen in netwerk hoeveel personen willen investeren. 30% vooraf aan toezeggingen alvast binnen hebben voor de start.
- Tip 4: Werk met tussendoelen - Zorg dat tussentijds successen gecommuniceerd kunnen worden
- Tip 5: Goede content is geld waard - Investeer in goede design en content. Zoals de brochure van Moonback over het financieringsaanbod.
- Tip 6: Schreeuw het niét direct van de daken - Begin klein (familie/vrienden) en breid langzaam de doelgroep uit. Niet direct via media een grote groep proberen te bereiken voordat je successen kunt tonen.
- Tip 7: De crux zit in het midden - De moeilijkste fase is enkele weken na start, wanneer interesse wegzakt. Zorg voor voldoende interessante content en ga actief mensen blijven benaderen om investeringen van 30% naar 70% te krijgen. De laatste 30% is dan "eenvoudig".
- Tip 8: Hou vol, de campagne volgt een s-curve - Zie tip 7, blijf volhouden.
- Tip 9: Een beller is effectiever - Een van mijn persoonlijke favoriete tips die ik ook vaak uitdraag. Hoe persoonlijker de benadering, des te hoger de conversie. Spreek persoonlijk af, of bel mensen die hebben aangegeven interesse hebben. Gegarandeerd een succes! Het effect van 10 personen bellen is groter dan 1.000 personen een mail sturen.
- Tip 10: De campagne is slechts het begin - Blijf communiceren, ook na de campagne.
Mooi om te zien dat Niels zijn ervaringen zo openlijk wil delen en dat ze ook nog steeds overeen komen met de uitgangspunten van crowdfunding waarom ik hier 12 jaar geleden mee ben begonnen: Zorg voor een goed verhaal en betrek je fans om samen mooie, ondernemende plannen te realiseren!
Schenkkring/crowdsurance - Solidariteit tussen zelfstandigen
Het concept van de Schenkkring wordt in Nederland ook steeds populairder onder zzp-ers en zelfstandigen. Via een gesloten schenkkring (deelnemers kennen elkaar, zoals bij een broodfonds) of open schenkkring (iedereen kan deelnemen, zoals het Tulpenfonds) wordt een onderlinge verzekering opgezet door zelfstandigen.
Alleen al via de verschillende broodfondsen zijn op deze manier al 625 netwerken opgezet waar ruim 28.000 ondernemers zich verzekerd hebben. Ook stappen bestaande private verzeker
Géén AOV
Crowdsurance is geen langdurige arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is specifiek ontwikkeld om een korte periode (max 2 jaar) te overbruggen. Aanvullend bieden verzekeraars (zoals de Goudse) een AOV aan om ziekte op langere termijn op te vangen.
Case community business: Aankoop buurt kroeg
In het VK is het concept van een community business al erg bekend. Veel lokale postkantoren, winkels, maar ook pubs zijn in handen van (een deel van) de gemeenschap. In Nederland gebeurd dit sporadisch, maar zien we het ook steeds vaker.
Rijnbar in de Amsterdamse Rivierenbuurt
In Amsterdam hebben een groep vrienden gezamenlijk de honderd jaar oude Rijnbar in de Rivierenbuurt gekocht, om de historische bar open te houden. Gezamenlijk exploiteren ze de kroeg nu.
Dit is zeker niet uniek, in Amsterdam-Noord (coöperatie buurtcafé het Sluisje) is al eerder een vergelijkbaar initiatief geweest, waar zelfs de hele buurt in de cooperatie mede-eigenaar is geworden.
Dit concept waarbij bedrijven overgenomen worden door een lokale gemeenschap ("exit-to-community") is echter de laatste tijd steeds meer in opkomst.
Nationaal Groeifonds-bijeenkomst ‘Onderweg naar baanbrekende voorstellen’
Het Nationaal Groeifonds organiseert op 28 september de bijeenkomst ‘Onderweg naar baanbrekende voorstellen’ voor bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen, overheden en andere partijen die een voorstel willen indienen bij het Nationaal Groeifonds.
In deze ronde kunnen consortia ook rechtstreeks (dus niet alleen via de ministeries) een voorstel indienen, maar de minimale omvang blijft ook in dat geval €30 miljoen. Daarnaast moeten het baanbrekende voorstellen zijn waarmee het duurzame verdienvermogen voor Nederland op lange termijn versterkt wordt, moet het vallen binnen de categorieën Kennisontwikkeling of Onderzoek, ontwikkeling en innovatie en het consortium moet voldoende ervaring hebben met projecten van deze omvang. Een quick scan met voorwaarden kan hier gevolgd worden.
Alle details worden in de webinars uitgelegd terug die eind juni zijn gegeven en nu online zijn terug te kijken.
Ervaringen uitwisselen en samenwerkingspartners ontmoeten
De bijeenkomst ‘Onderweg naar baanbrekende voorstellen’ is vooral bedoeld voor partijen die begin 2023 bij het Nationaal Groeifonds een projectvoorstel willen indienen in ronde 3.
Concreet gaat het om potentiële indieners die op zoek zijn naar ervaringen en tips om de kwaliteit van hun projectvoorstel naar een hoger niveau te brengen en/of nog op zoek zijn naar samenwerkingspartners om hun voorstel mee in te dienen.
Aanmelden voor de bijeenkomst kan hier: Aanmeldformulier bijeenkomst Nationaal Groeifonds
Contact
Meer weten over community finance, community ownership en trends in mkb financiering in binnen- en buitenland?
Ik geef regelmatig lezingen, workshops en inspiratiessessies voor management teams of op congressen. Interesse?
Neem gerust contact op via een reactie op deze nieuwsbrief, via mail (ronald@kleverlaan.com) of telefoon (06-28254452).
Comments ()